neděle 27. července 2014

Junák jako firma?

Ač cílem Junáka není vytvářet zisk, tak jsme si před nějakou dobou při diskuzi nad podobou strategického plánu položili otázku „Junák jako firma?“. Řešili jsme totiž, které firemní nástroje se hodí či nehodí do skautského prostředí. Jak moc se tedy Junák podobá větší firmě?
Nejprve to vypadalo, že je Junák vlastně úplně jiný, ale když se člověk trochu pozastaví a zamyslí se… nad charakteristikami naší organizace, tak by třeba mohl dojít k následujícím bodům:
  • Na začátku stál jeden jediný člověk, který poznal něco fascinujícího a měl velkou vizi
  • Jedná se o mezinárodní globální společnost s historií v desítkách let
  • V každém státě funguje síť nezávislých poboček a každá pobočka má velkou vlastní autonomii
  • Pro práci v ní je třeba dodržet celou řadu standardů jako je povinná kvalifikace, logotyp, atd.
  • Organizace má několik znalostních stupňů barevně od sebe označených
  • Pro práci ve vedení pobočky je nezbytné projít si předchozí stupně
  • Většině lidí ve společnosti pracujících není ani 30 let
  • Povýšením o stupeň se zvýší míra zodpovědnosti, ale ocenění zůstává více méně stejné
  • Základem motivace je fakt, že se jedná o dobrou partu
  • Práce jednotlivce má význam jako příspěvek do velkého soukolí
  • Existuje centrála, která se stará o marketing společnosti v daném státě
  • Úlohou centrály je také nalézat nové produkty a vylepšovat ty staré
  • Každá pobočka odvádí centrále určitý poplatek za každého svého „klienta“
Máte před očima tu „firmu“? Vidíte její logo? Výborně.. tak teď Vám mohu prozradit, že se nejedná o znak skautů ale o žlutý emblém tvaru písmene M na červeném pozadí. Ano, popisoval jsem společnost McDonald – světoznámou síť rychlého občerstvení.
Nevěříte? Tak se podívejte na tento článek a stránky.
A nebo se podívejte na doplněné následující citace:
  • Na začátku stál jeden jediný člověk, který poznal něco fascinujícího a měl velkou vizi…
    …v roce 1954 Ray Kroc se setkává s bratry McDonaldovými a je fascinován jejich konceptem rychlého občerstvení…
  • Jedná se o mezinárodní globální společnost s historií v desítkách let…
    …v roce 2003 McDonald's pro­vozuje přes 30 000 restaurací ve 121 zemích světa.
  • V každém státě funguje síť nezávislých poboček a každá pobočka má velkou vlastní autonomii…
    … v systému franchisingu vlastní každou restauraci jiný majitel.
  • Pro práci v ní je třeba dodržet celou řadu standardů jako je povinná kvalifikace, logotyp, atd.…
    …McDonald´s funguje podle amerických standardů. Vaše práce se sleduje a také okamžitě hodnotí. Organizace má několik znalostních stupňů barevně od sebe označenýchzelené označovalo začátečníka, modrá člověka, který skončil zácvik, není ale dost zkušený. Následovala žlutá – to byl ten, kdo sice už zvládal vlastní práci, ale nedokázal vést kolektiv, červenou si na triko mohli pověsit aspiranti na trenéra, bílá byla trenérská a zlatou se mohli chlubit již zmínění manažeři.
  • Většině lidí ve společnosti pracujících není ani 30 let…
    …většině lidí, kteří v americkém fastfoodu pracují, není ani třicet. Tak to funguje všude na světě. Povýšením o stupeň se zvýší míra zodpovědnosti, ale ocenění zůstává více méně stejné.…manažer ale nebyl ničím jiným než vedoucím směny. Od ostatních se lišil hlavně tím, že nemusel nosit kšiltovku a měl na košili zlatou placku s vyrytým jménem
… každé povýšení znamenalo také dvě koruny na hodinu k platu…
  • Pro práci ve vedení pobočky je nezbytné projít si předchozí stupně…
    … Cesta ke zlaté cedulce ale nebyla jednoduchá. „Fungovala tam přesná hiearchie,“ popisuje… základem motivace je fakt, že se jedná o dobrou partu…Byli tam dobrý lidi. Rozuměli jsme si, všichni byli mladí. Chodili jsme spolu do hospody.
  • Práce jednotlivce má význam jako příspěvek do velkého soukolí…
    …Pracovat pro McDohald´s znamená být součástí součástí soukolí, jehož částmi jsou jednotliví zaměstnanci. Existuje centrála, která se stará o marketing společnosti v daném státě. Úlohou centrály je také nalézat nové produkty a vylepšovat ty staré.
  • Každá pobočka odvádí centrále určitý poplatek za každého svého „klienta“…
    …Stává se zároveň součástí systému McDonald's, který mu umožňuje využít veškerých výhod z toho plynoucích, např. centrálního nákupu, marketingových kampaní McDonald's a veškerého dalšího know how spojené se značkou McDonald's. .…je povinen dodržovat standardy společnosti v oblasti kvality, servisu a čistoty a odvádět poplatky z pronájmu prostor a za poskytnutí franchise, které odpovídají určitému procentu z obratu restaurace.
Chcete mi napsat, že jste si představovali úplně něco jiného? Rozumím a souhlasím. Netvrdím, že Junák je stejný jako McDonals, ale přesto.. podívejte se na výše napsané body a zamyslete se, zda přeci jenom neobjevíte nějaké společné rysy. Možná zjistíte, že má Junák blíže k firmě, než-li jsme si ochotni vůbec připustit.

Žádné komentáře:

Okomentovat