neděle 27. července 2014

Další logo do sbírky?

Za nedlouho to bude sto let, co se rozšířil skauting i do naší země. To je už hodně dlouhá doba. Budeme oslavovat. A vybíráme si proto nové logo jež má „především vyjadřovat, že je tu český skauting už 100 let, ale zároveň také to, že se skauting nejen ohlíží za svou stoletou minulostí, ale také s chutí vykračuje do příštího století“. Že by další znak-logo do sbírky?
Před týdnem jste si na Křižovatce mohli přečíst článek , který se věnuje přípravě oslav 100 let skautingu. A jde na to rovnou od loga. Má být jednoduché, čisté a ostré, bez rozmazaných linií, snadno rozpoznatelné i v černobílém tisku, dobře zapamatovatelné, snadno převoditelné, atd. Přál bych si, aby bylo každé skautské logo/znak takové. Máme jich totiž opravdu hodně. Jako to? Každý si totiž vytváří své – od krajů, středisek, oddílů, družin, některých okresů až po vzdělávací či jiné akce. Stačí se podívat na rukáv či si prohlédnout skautské webovské stránky.
Dalo by se říci, že máme trochu „přelogováno“ – některá jsou povedená, jiná méně, ale vlastně to nikoho moc netrápí a upravují se jak kdo chce. Co tedy s logem x znakem Junáka? Nápad zavést logo byl asi dobrý záměr, ale realizace je nedotažená. Například píši-li dopis úřadům, tak mám použít logo, ale razítko pak má obsahovat znak. :-( Problém „loga a znaku“ se týká nás všech a je tedy po krojích téma hodné VSJ. Názory na to jak dál jsou různé. Zajímavým způsobem ten svůj pohled vyjádřila v blogu Karamela. Milovníci čokolády si po přečtení mlasknou a mají jasno.
Je to však tak jednoduché? Znak Junáka je totiž takové naše dědictví. Někdy v minulosti vzniklo a dostali jsme jej do vínku. Řada členů má ke znaku silný vztah a o logu nechce ani slyšet. Tak co dál? Možná bychom se mohli poučit od odborníků. Zajímavý článek přibližující téma nám laikům jsem četl nedávno v Hospodářských novinách. Vysvětluje se v něm k čemu logo slouží – upozornit na sebe, evokovat nějaké představí na které odkazují. Jaké jsou základní podoby loga, proč se časem vyvíjí a jakou podobu mají ty nadčasová loga. Celkem poučné.
A jak a kdy vznikl ten náš znak? Znak se psí hlavou je dílem malíře mikoláše Alše a vznikl koncem minulého století jako ilustrace k románu Aloise Jiráska Psohlavci. V prvních létech skautingu u nás se ještě lilie, ale neužívala. Prvním odznakem Junáka byl trojúhelník a v něm postava atleta – Svojsík chtěl původně uplatnit skauting uvnitř Sokola. Až ve dnech 27. a 28. září 1913 byl v Praze na Trojském ostrově uspořádán skautský ukázkový tábor a pro velký úspěch opakován ještě příští sobotu a neděli. Bránu do tohoto tábora zdobil Alšův chodský znak – bílý štít s černou psí hlavou – což bylo pravděpodobně jeho prvé užití českými skauty. Oficiálním znakem českého skautského hnutí však v té době ještě psí hlava nebyla. Štítek se psí hlavou je však velmi populární, že se k němu hlásí i většina ostatních složek českých skautů – je vyšíván na vlajkách, kreslen do kronik, objevuje se v záhlaví časopisu Junák, na prvních přezskách skautských opasků. Po roce 1918 přichází konečně na scénu lilie. Znak se psí hlavou je umístěn na její střed a tak vzniká definitvní odznak Junáka. Zpočátku reprezentuje celé skautské hnutí Československa, později zůstává jen pro skauty v českých zemích.
Vytvoření první podoby znaku tedy trvalo několik let! Možná nebylo připraveno tak vědeckým způsobem, jako se dělá dnes, ale určitě na sebe tenkrát dokázalo upozornit a evokovat správné představy. Těžko ovšem říci, zda má své vlastnosti i dnes. Nicméně je to dědictví, které jsme dostali. Otázka ovšem je, co odkážeme my našim následovníkům? Co třeba využít symboliky uzavření 100 let historie skautingu a na místo toho, abychom hledali logo pouze pro rok oslav, jsme využili příležitosti a představili nové logo/znak Junáka?
Na závěr bych citoval odstavec z výše zmíněného článku vyšlého v Hospodářských novinách: Evoluční či revoluční redesign loga obvykle souvisí se změnami, které v organizaci probíhají: ať jde o posun v kompetencích firmy, o snahu o zvýšení vnímané kvality výrobků či služeb, o skokové změny v konkurenčním poli nebo o strategii pronikání do nových trhů či oslovování nových typů zákazníků.
Nemáte také pocit, že tato věta platí i pro nás?

Žádné komentáře:

Okomentovat