neděle 15. února 2009

Jaká je role skautského kroje v roce 2009?

Na toto téma mne přivedla reportáž o Betlémském světle v časopise Skautský svět. Zaujal mě názor, že větší důraz na tradiční skautskou výchovu spočívá mimo jiné v tom mít bezvadný kroj včetně klobouku. Je toto jeden z příznaků naplňovaných cílů skautské výchovy? Jaká je role skautského kroje v roce 2009?

Z řádků reportáže jsem cítil určitý obdiv k oddílu, který se zaměřil na přísné dodržování krojového předpisu. Článek byl obohacen o fotku jeho členů sedících ve vlaku s tradičními skautskými klobouky na hlavě. Jako by v kupé foukalo či nebylo kam klobouky odložit. Věřím, že pod pojmem tradiční skautské výchovy si asi každý představí více nežli zevnějšek, ale pojďme se zabývat jen tím, co je vidět na první pohled.

Jednoznačně lze kroji připsat roli určité „tradice“. Podívejme se nejprve o několik desetiletí zpět do počátků skautské historie, jaké má tato tradice kořeny. Moje původní představy nedávno vzaly za své, když jsem náhodou do ruky dostal příručku „První kroky ve skautingu“. Je z roku 1920 a vydána byla jako součást Sbírky příruček Československých Baden-Povellových skautů. Je to takový Nováček a Stezka pro skauty v jednom. O kroji se tam píše hned na druhé stránce.
Doslova cituji: “Mnoho hochů obává se vstoupiti do skautského oddílu jen proto, že se jim zdá opatření skautského stejnokroje příliš velkým vydáním a přepychem. Avšak skautskou košili, kalhoty a pás můžete nosit kdykoliv jako civilní úbor a nejsou tedy nijakým luxusem.
Byla to doba, kterou popisuje knížka Malý Bobeš. Doba, kdy děti na vesnici nenosily přes léto svoje boty, aby si je neprochodily a šetřily na zimu. A čistá košile, to jaksi patřilo k známce lepšího člověka. A proto skautský stejnokroj plnil tuto funkci - aby na výpravě skupina skautů nevypadala jako banda trhanů.
Dále se v příručce uvádí: „Samozřejmě, že není hochům, kteří kroj nemají, vstup do oddílů zabraňován, ale hoši cítí – ač neprávem, - že nejsou celými skauty, dokud nejsou jako skauti oblečeni. To je názor zcela mylný. Skautem nutno býti duší a ne snad pouze krojem neb v kroji. Lepší je skaut, který je pravým skautem v civilu, nežli sto chlapců ve skautských krojích – ale bez skautského ducha.
Je tedy zřejmé, že již na začátku skautského hnutí kladli důraz na jeho obsah a nikoliv vizáž. Respektive odsuzují vizáž bez obsahu. Ba co víc. Věci jsou vnímány jako pragmatické pomůcky: „…,že tlumok jest dnes věcí denní potřeby a vydání za tyč, šátek a klobouk – věci, sloužící vesměs praktické potřebě a nikoliv parádě, jak by se snad myslelo-“. Tak možná se můžeme začít ptát, proč kromě klobouků dnes také nenosit skautské hole? Málo kdo již dnes jezdí s celtou a ještě méně se jich tahá s holí. A stejně tak jako ve Spálené ulice čís.23 již nenajdeme obchod s „Klobouky pro skauty děštivzdorné“ (viz reklama v příručce), tak i další tradiční výbava ztratila v dnešní éře GORE-TEXu na významu. Možná může sloužit kroj pro parádu, ale je jasné, že původní význam, v době značkových módních a outdoorových prodejen, ztratil na hodnotě. Tedy aspoň jsem nezaznamenal, že by se skautský kroj (byť v mutované podobě)objevil v nabídce například Calvin Klein.


Jakou roli tedy dát kroji v roce 2009? Co třeba tu tradiční "věc sloužící praktické potřebě"? Proč neinovovat kroj s použitím moderních tkanin? Může tak být nejen voděodolný, ale zároveň i vnitřně vzdušný, atd. Možná, že by se o něco prodražil, ale na druhou stranu by získal vlastnosti, které by jej předurčovaly k běžnému nošení. Nenosil by se tak jen pro skautskou parádu jako jsou nástupy, slib a závody. Pak by možná málokdo litoval investice do něj.

A na závěr bych měl postřeh z roku 1920: „Pravého skauta musí každý poznati dle jeho chování, bez širokého klobouku a barevného šátku.

4 komentáře:

  1. Představa kroje od Moiry mě napadne vždycky, když slyším stesky, jak je v současném kroji chladno v zimě a vedro v létě.

    Jaký by mohl být reálný další krok? Zjistit potenciální zájem? Požádat českého výrobce o kalkulaci?

    OdpovědětVymazat
  2. Mě by stačil kroj ze směsového materiálu, tak jak byl původně prezentován a jak měl být vyráběn.
    Dokonce jsem slyšel, že specifikace (materiál, střih atd.) je někde na ústředí, stačí jí jenom poslat výrobci.

    Dle informací co jsem získal měly všechny kroje být ze směsového materiálu a tento materiál byl v několika oddílech úspěšně testován.
    Namísto toho je již několik let vyráběn kroj z bavlny, který měl být vyráběn pouze doplňkově pro alergiky.

    Fleku, jak člen náčelnictva by ses mohl podívat, proč několik let po zavedení nového kroje není kroj ze směsi, ačkoliv tak to mělo primárně být.
    Máš na to asi největší páky.

    OdpovědětVymazat
  3. Ano kroj je "účelný oblek táborníka". Tak nějak to kdysi bylo. Dnes, jak je patrné z Flekova příspěvku je symbolem vizuální identity neokmene s názvem skauting, jak by klasifikoval sociolog M.Maffesoli. Jenže by vzápětí dodal, že ono vizuální sdílení identity jde ruku v ruce se sdílením hodnot neokmene. V našem případě hodnot skautingu. Je teď otázkou, do jaké míry každý z nás pronikne k hodnotám skautingu a záleží jen na něm, zda to bude podle postmoderní cesty, skrze vizuální identitu kroje nebo po tradiční cestě, kdy odkryje hloubku myšlenek skautingu a uzří význam každé součásti kroje jako reprezentace jednotlivých hodnot skautingu (skautská lilie-ten, který je ochráncem směru cesty, šedý šátek-ten který je nositelem symbolu služby... ) Hádejme, jak to má dnešní skautská mládež a hádejme, k čemu je máme vychovávat? Najednou se nám ukazuje, že výchovný cíl je výchova k symbolům a jejich odkrývání v jednosměrném světě konzumu, pak otázka funkčnosti bude jen druhotným problémem…

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj, asi jsou lidé, kteří se mohou vnímat kroj až jako přenosný oltář. Na druhou stranu vztah k něčemu abstraktnímu (zastoupenému symboly) si nevybudujem tím, že je budeme mít na nepohodlné košili.

    F.

    OdpovědětVymazat