Na posledním víkendu čekatelského kurzu Scout-Tex jsme měli obhajobu projektů. Je až s podivem, kolik se ještě najde účastníků jež má utkvělou představu, že je třeba u dětí rozvíjet práci s mapou a buzolou, aby se neztratili. To se nám hodí jako morseovka každý den, že? A nebo ze zvyku jen pořád používáme nástroje ze počátku 20. století?
Měli jsme na toto téma krátkou diskuzi. Vypadalo to, že si ve většině případů ani neuvědomují, že je něco špatně. Jejich vedoucí je to také učili. No jo, ale doba se vyvíjí překotným tempem. Zkuste se podívat na následující video na YouTube, které tento jev popisuje:
(Zdroj http://www.youtube.com/watch?v=cL9Wu2kWwSY - mimochodem jsme jej účastníkům pouštěni v rámci jednoho programu zaměřeného na vývoj skautingu v čase).
A co myslím tím, že je něco špatně? Tak si vezměte následující příklad. No kolik lidí dnes nosí v kapse buzolu nebo kompas? Asi nikdo. Ale určitě máme téměř všichni v kapse mobilní telefon. A většina těch moderních umí opravdu hodně. Včetně navigace - zejména, když ji Nokia nabídla do svých telefonů zcela zdarma a to na vždy. Více na http://maps.nokia.com/services-and-apps/ovi-maps. K čemu tedy kompas, když stačí zapnout mobil a vím přesně, kde jsem.
A na co dál se mobil může hodit? Tak třeba před lety jsem jej použil jako netradiční hlasovací zařízení. Kdo znal odpověď (hráli jsme na několik skupin), tak vytočil mé číslo a první, kdo se dovolal tak odpovídal. Bylo s tím hodně zábavy a napětí.. když všichni vytáčeli a čekali, zda to začne zvonit. Dále lze třeba GPS modul využít k tomu, aby se uspořádali závody v maximální rychlosti běhu. Vezmete si do ruky telefon a běžíte někam a sledujete, jakou máte maximální rychlost. Kluky z oddílu to velmi bavilo.. a hlavně zjistili, kolik opravdu běží. Již léta využívám přisvětlující diodu od foťáku jako improvizovanou baterku. Svítí docela dostatečně, baterku moc nespotřebovává a hlavně je vždy po ruce. Na Silvestra jsme vyráželi s rovery na Šumavě na procházku. V jednom místě jsme se rozhodli pro zkratku lesem... a řídili se podle satelitních snímků na Google maps. Sledovali jsme lesní pěšinky a mířili k cíli, až nás pár set metrů před ním zastavil 3 metry široký potůček, který nebyl na snímcích vidět. Takže jsme si užili legraci stavby mostu z klád. No a co teprve letošní obvodní setkání... úkol zněl jasně. Bylo třeba v pátek kolem půlnoci postavit stožár na ranní nástup. Díru jsme vyvrtali hravě, ale jak v noci zajistit, aby byl stožár rovně? Naštěstí jsme měli dva mobily vybaveny i gravitačním čidlem, takže v sobě mají funkci vodováhy. Určitě jste také nechali někoho poslat Vám MMSku (fotku) jako důkaz úspěchu v nějaké aktivitě či třeba natočit přes mobil krátký film. Jedna A co byl impuls, který mne motivoval napsat tento článek? Ve svém mobilu jsem objevil program, kam napíšete text, zvolíte rychlost a on jej zabliká v morseově abecedě!
Napadá vás nějaké další využití? Ne? Tak si přečtěte elektronickou verzi článku v metodické příloze Skauting. Jedná se o hru s názvem Modrá smrt. Ten je odvozen od využití BlueTooth (komunikačního rozhraní běžné v každém mobilu). Přes něj totiž mohou hráči zneškodnit své protivníky. Zajímavým aspektem je též využití QR kódu (3D čarových kódů - viz obrázek), které v sobě mají ukrytou tajnou zprávu. Ta je rozluštitelná tak, že se QR kód vyfotí a převede na text programem v mobilu. Více podrobností naleznete na http://krizovatka.skaut.cz/tiskoviny/casopisy/skauting/tipy-a-napady/4989-modra-smrt/.
A o Geocachingu asi již slyšel každý? Ještě ne? Tak se podívejte na http://www.geocaching.cz/news.php. A co teprve jej pojmout po skautsku - jako třeba v Liberci s projektem Envikešky.
A víte co vám radí Horská služba o GPS? Že ne? Tak se podívejte zde.
Tak pořád si ještě myslíte, že je morseovka a práce s mapou něco, čím se budou chlubit vaši členové oddílu ve škole? A nebo se raději pochlubí, jak skvěle dokáží ovládat svůj mobil.
pátek 4. června 2010
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
"like".. jinak ale musím dodat, že kamarád byl hodně rád, když jsem ho před cestou do Laponska naučil s mapou a buzolou pracovat..
OdpovědětVymazat... možná, až mobilům vydrží baterka nějakou obstojnou dobu a nebudou v zimě vypovídat službu, pak bude situace příjemnější..
primitivních nástrojů bych se úplně nevzdával. mám pocit, že jejich používáním se nezřídka musí využívat selský rozum a rozvíjí logické myšlení.. a to si myslím, že je pro dobu, jakou naznačuje video, důležité. :)
To je pravda. Mobil, navigace a další jsou super věci, ale i ony se mohou mýlit a v momentě, kdy dojde baterka, nebo se něco porouchá (vemte si, na jak složitých systémech tahle elektronika závisí), tak člověk, který spoléhal jen na ně, je ztracen. Není pak heslo skauta "buď připraven"?
OdpovědětVymazatV extrémních podmínkách navíc elektronika nefunguje (doporučuji zápisky Jana Kopky z cesty přes Aljašku).
... myslím, že rozumím připomínkám. Vidím ovšem jako důležité naučit děti pracovat s těmi adekvátními prostředky. A teprve jako nadstavbu řešit to, že se budou muset možná někdy navigovat v horách když bude -20°C a elektronická zařízení umírají. Stejně tak, že busola bude ukazovat šejdrem, až půjdou přes Aljašku.
OdpovědětVymazatMá to hlavu a patu, ale někde jsem slyšel, že námořní důstojníci začínají na školních lodích, které jsou na velmi starobylý pohon a to na plachty.
OdpovědětVymazatTaky mi přijde, že člověk který se neumí zorientovat v mapě bude bezradný i s gps.
Problém šifry v čárovém kódu je také v tom, že k jejímu dešifrování nemusím použít hlavu a namáhat mozkový závit, ale mít správný program.
A ještě jedna věc, všechny tyhle elektronické hračičky jsou ještě pořád pro některé poněkud drahá záležitost.
Zároveň si myslím, že nejde ani tak o to s čím se učí pracovat, protože jak je v tom videu napsáno, v budoucnu budou řešit věci, které ani nevíme, že mohou nastat a problémy o kterých nemáme tušení. A pak se hodí to, že umějí kreativně použít to co je po ruce, ať je to jednou provázek s uzlíky na určení pravého úhlu, nebo ešus s vodou jako vodováha, nebo mobil s čidlem.
Takže podle mě i ty oldskůlové věci mají smysl, protože rozšiřují obzory.
Protože cílem není, aby uměli používat prostředky, které jsou teď adekvátní, ale aby uměli adekvátní prostředek vybrat a použít.
No... a není snad na škodu trošku primitivizmu?
OdpovědětVymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazat100x díky za tyto stránky. Jsem tu dnes poprvé. Teď k tématu : Ano, souhlasím s úvahou, že je třeba učit děcka to, co se jim v denním životě i v budoucnu může hodit. Otázkou je : co jsou to za znalosti ? Jak rozlišit ty "zastaralé" od těch "perspektivních" ?
OdpovědětVymazatObávám se, že seriózní odpověď bude vždy někde uprostřed obou extrémů. Tedy někde uprostřed mezi znalostmi pravěkého lovce - a současníka jehož modlou je IT, PC, iPOD, GPS, atd.
Dokonce se obávám, že bude rozumné se malinko převážit spíš na stranu toho "primitivismu", protože je pravděpodobné, že si současným vývojem lidstvo koleduje ( přinejmenším ) o energetický kolaps. Pak bude mezi nejcennější fígle, patřit znalost, jak se v zimě zahřát i bez funkčních radiátorů, které z plevelů se dají jíst ( nebo jak je upravit ), kdo má u sebe použitelný nůž ( místo vybitého mobilu ), čím nahradit provaz, atd.
Trocha rýpnutí,možná už to tu někdo zmínil-bez základní znalosti map nepoužijete GPS jinak, než jako cvičená opice - viz problémy s baterií atd.
OdpovědětVymazatZároveň učit děti práci s busolou jen proto, že to dělali "všichni",hmmm,hmmm....
Ale příklad:6 aut - cena do 2mil - jedno bez GPS,hádejte které jediné nebloudilo....
Elektronika je jako oheň, dobrý sluha, zlý pán.
K těm námořníkům, první co nám v Chorvatsku udělal kapitán připravující nás na zkoušky bylo to, že nám ukázal GPS-ku (pěknou,velkou), pak ji vypl, vyndal pojistky ..a až do zkoušek jsme týden jeli podle papírových map a kompasu:-DTakže tak.