Nejprve to vypadalo, že je Junák vlastně úplně jiný, ale když se člověk trochu pozastaví a zamyslí se...Jaká je to "firma"? ...tak třeba dojde k následujícím bodům:
- Na začátku stál jeden jediný člověk, který poznal něco fascinujícího a měl velkou vizi
- Jedná se o mezinárodní globální společnost s historií v desítkách let
- V každém státě funguje síť nezávislých poboček a každá pobočka má velkou vlastní autonomii
- Pro práci v ní je třeba dodržet celou řadu standardů jako je povinná kvalifikace, logotyp, atd.
- Organizace má několik znalostních stupňů barevně od sebe označených
- Pro práci ve vedení pobočky je nezbytné projít si předchozí stupně
- Většině lidí ve společnosti pracujících není ani 30 let
- Povýšením o stupeň se zvýší míra zodpovědnosti, ale ocenění zůstává více méně stejné
- Základem motivace je fakt, že se jedná o dobrou partu
- Práce jednotlivce má význam jako příspěvek do velkého soukolí
- Existuje centrála, která se stará o marketing společnosti v daném státě
- Úlohou centrály je také nalézat nové produkty a vylepšovat ty staré
- Každá pobočka odvádí centrále určitý poplatek za každého svého "klienta"
Máte před očima tu "firmu"? Vidíte její logo? Výborně.. tak teď Vám mohu prozradit, že se nejedná o znak skautů ale o žlutý emblém tvaru písmene M na červeném pozadí. Ano, popisoval jsem společnost McDonald - světoznámou síť rychlého občerstvení.
Nevěříte? Tak se podívejte na tento článek a stránky a nebo se podívejte na následující citace...
- Na začátku stál jeden jediný člověk, který poznal něco fascinujícího a měl velkou vizi ...V roce 1954 Ray Kroc se setkává s bratry McDonaldovými a je fascinován jejich konceptem rychlého občerstvení...
- Jedná se o mezinárodní globální společnost s historií v desítkách let ... V roce 2003 McDonald's provozuje přes 30 000 restaurací ve 121 zemích světa.
- V každém státě funguje síť nezávislých poboček a každá pobočka má velkou vlastní autonomii
... v systému franchisingu vlastní každou restauraci jiný majitel.
- Pro práci v ní je třeba dodržet celou řadu standardů jako je povinná kvalifikace, logotyp, atd. ...McDonald´s funguje podle amerických standardů. Vaše práce se sleduje a také okamžitě hodnotí.
- Organizace má několik znalostních stupňů barevně od sebe označenýchzelené označovalo začátečníka, modrá člověka, který skončil zácvik, není ale dost zkušený. Následovala žlutá - to byl ten, kdo sice už zvládal vlastní práci, ale nedokázal vést kolektiv, červenou si na triko mohli pověsit aspiranti na trenéra, bílá byla trenérská a zlatou se mohli chlubit již zmínění manažeři.
- Většině lidí ve společnosti pracujících není ani 30 let..Většině lidí, kteří v americkém fastfoodu pracují, není ani třicet. Tak to funguje všude na světě...
- Povýšením o stupeň se zvýší míra zodpovědnosti, ale ocenění zůstává více méně stejné...manažer ale nebyl ničím jiným než vedoucím směny. Od ostatních se lišil hlavně tím, že nemusel nosit kšiltovku a měl na košili zlatou placku s vyrytým jménem
... každé povýšení znamenalo také dvě koruny na hodinu k platu... - Pro práci ve vedení pobočky je nezbytné projít si předchozí stupně... Cesta ke zlaté cedulce ale nebyla jednoduchá. "Fungovala tam přesná hiearchie," popisuje...
- Základem motivace je fakt, že se jedná o dobrou partu...Byli tam dobrý lidi. Rozuměli jsme si, všichni byli mladí. Chodili jsme spolu do hospody.
- Práce jednotlivce má význam jako příspěvek do velkého soukolí ...Pracovat pro McDohald´s znamená být součástí součástí soukolí, jehož částmi jsou jednotliví zaměstnanci
- Existuje centrála, která se stará o marketing společnosti v daném státě
- Úlohou centrály je také nalézat nové produkty a vylepšovat ty staré
- Každá pobočka odvádí centrále určitý poplatek za každého svého "klienta"...Stává se zároveň součástí systému McDonald's, který mu umožňuje využít veškerých výhod z toho plynoucích, např. centrálního nákupu, marketingových kampaní McDonald's a veškerého dalšího know how spojené se značkou McDonald's
....je povinen dodržovat standardy společnosti v oblasti kvality, servisu a čistoty a odvádět poplatky z pronájmu prostor a za poskytnutí franchise, které odpovídají určitému procentu z obratu restaurace.
Chcete mi napsat, že jste si představovali úplně něco jiného? Rozumím a souhlasím. Netvrdím, že Junák je stejný jako McDonals, ale přesto.. podívejte se na výše napsané body a zamyslete se, zda přeci jenom neobjevíte nějaké společné rysy. Podle mne má Junák blíže k firmě než-li jsme si ochotni vůbec připustit.
O něco nápadně podobného se dnes pokouší i některé ( rádoby ) církve. Duchovní hloubka se nahrazuje psychologií. Vzájemnost, rovnost, bratrství se nahrazuje manažerskými praktikami a hierarchií jako v průmyslové firmě. Místo Bible se čte a učí z brožurek ( hlavně ať se lidi nenudí ). Vše je koncipováno jakoby pro pubescenty, nanejvýš pro třicátníky, kteří si budou celé hodiny vykládat o manželské citlivosti... Lidi přes 50 let se mohou jít utopit, protože se s nimi už na nic nepočítá, není pro ně žádný program ani využití ( snad kromě možnosti odevzdávat "desátky" ).
OdpovědětVymazat