neděle 10. května 2009

Co nejcennější nabízíme dospělým členům?

Co nejcennější nabízíme dospělým členům? Tuto otázku jsem si položil poměrně nedávno v souvislosti s poznatkem, že ne každý dospělý na středisku je nadšený tím, že by se staral o bandu dětí. Takže co kromě seberealizace při vedení oddílu nabízí Junák dospělým členům Junáka?

Odpověď mi přišla na jazyk hned. Ono je to třeba také vidět i z rozpočtu Junáka, kde je poměrně velká částka věnována kapitole "příprava činovníků Junáka". Pod tímto souslovím se totiž skrývá vzdělávání! Ano, právě možnost vzdělávat se, je podle mne to nejcennější nabízíme svým členům. Nejen, že je účast na akci poměrně štědře dotována a cena je tak příjemně nízká, ale zejména v nabídce jsou skutečně kvalitní kurzy. A to mohu srovnávat, neboť v mém pracovním oboru (poradenství) jsou kvalitní znalosti a schopnosti to, co rozhoduje. Pravidelně tedy absolvuji celou řadu firemních školení na různá témata. A ty skautské v porovnání rozhodně nezapadnou. Ba právě naopak. Zkušenosti na nich získané se mi velmi hodí i v práci. Nedávno mi kolega koukal přes rameno a sledoval několik grafů jež jsem připravoval pro střediskovou radu a jelikož jsme je nedávno použili i u klienta, tak pronesl "Vidím, že používaš konzultanské grafy i ve skautingu". Na což jsem mu popravdě odpověď "Ne. Používám skautské grafy v konzultingu". Velmi jej to zaujalo.

Jak se však dívají na nabídku vzdělání naši členové? Řekl bych že většina to vnímá spíše jako povinnost. Je vidět, že hodně z nich si jde na kurz pro papír - zejména vůdcovská zkouška. A když si vyberou špatný kurz, tak pak se asi jejich očekávání naplní. Papír získají, ale nezískají toho tolik z kurzu. Počet účastníků vyššího vzdělání rapidně klesá. Nabídka kurzu lesních škol by byla, ale poptávka z hnutí je slabá. Nejhodnotnější pro život mi přišla účast a posléze i pořádání Instruktorské lesní školy. Tam člověk získává znalosti nejlépe uplatnitelné v praxi. Ale zájem je velmi malý a nebo je blokován podmínkou absolvence lesní školy? Nebo je to chyba pořadatelů, že nedokážou podtrhnout přínosy? Těžko říci. Jen stěží lze vystihnout pocit, jak jsem si pocitu, že mezinárodní společnost pro kterou pracuji ocenila kvalitu instruktorské školy tak, že jej uznala jako standardní vzdělávací kurz a nemusel jsem si brát dovolenou. A tak teď mohu jen vzpomínat a všem říkat, že to byly dva nejpříjemněji strávené pracovní týdny mého života. Ať i vy máte to štěstí, že objevíte kvalitu skautských vzdělávacích kurzů. Zejména těch instruktorských! Stojí za to se k nim dopracovat.

4 komentáře:

  1. Zaujal mě "technický" detail: Jak jsi zaměstnavatele přesvědčil o kvalitě ILŠ, nebo je to tajemství? :-) Měl jsi v ruce nějaký plán nebo cíle kurzu..?

    OdpovědětVymazat
  2. Ještě dnes si pamatuji, jak Flek smolil pěkný dokument o ILŠ kterou se chystal absolvovat. Popsal tam vše co bylo třeba, v EN samozřejmě, doplnil fotografiemi a daty a bylo to... Dostal i dovolenou ;) J.

    OdpovědětVymazat
  3. Přiznám se, že po 2 letech instruktorování mi neměla ILŠ co nabídnout.. možná jsem byl na špatné.

    Ad vzdělání & členové - skautských lesních škol, kurzů a ilšek je HODNĚ.. s velice variabilní kvalitou. Kdyby jich ubylo (což je myslím regulovatelné např. dotacemi), tak by se mohly naplnit a existovat.

    Z prostředí roverských kurzů má stále lidi jen FONS.. Pruty letos byly jen velmi těsně, Safír je předělán na zimní variantu, protože o léto není zájem.

    OdpovědětVymazat
  4. Z vlastní zkušenosti: ILŠ jsou sice atraktivní, ale ne tolik jako akce vlastního oddílu. Přes všechnu úctu k nim zkrátka nejde o prioritu.
    A dva prázdninové týdny, to je obrovská investice v životě zaměstnaného vůdce čehokoliv, který navíc s velikou pravděpodobností cestuje a od ledna se nemůže dočkat vandru s kamarády :)

    OdpovědětVymazat